Thursday, October 14, 2010

125 Tahun Penubuhan JUPEM dan Pelancaran e-Kadaster

Terlebih dahulu, setinggi-tinggi terima kasih kepada saya ucapkan kepada YAB Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Haji Mohd Yasin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia atas kesudian beliau meluangkan masa untuk merasmikan sambutan Ulang Tahun ke-125 penubuhan Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (JUPEM) dan melancarkan sistem e-Kadaster hari ini. Walaupun YAB Tan Sri sibuk dengan tugas-tugas pentadbiran negara, namun beliau telah menghadirkan diri bersama-sama bagi meraikan salah satu detik bersejarah bagi warga JUPEM dan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar

Sesungguhnya, sepanjang penubuhan 125 tahun, JUPEM telah berjaya mengharungi pelbagai rintangan dan cabaran dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya kepada negara terutama dalam bidang pengukuran dan pemetaan. Sejak mula beroperasi pada tahun 1885, JUPEM telah berkembang secara berperingkat-peringkat ke setiap negeri termasuk Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan. JUPEM kini mempunyai bilangan personel seramai 5 ribu orang berbanding dengan kurang daripada 20 orang semasa penubuhannya.

Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Ketua Pengarah dan seluruh warga JUPEM kerana telah mencurahkan bakti dan jasa kepada pembangunan negara. Aset terpenting sesuatu organisasi ialah anggotanya. Pencapaian JUPEM ke tahap yang membanggakan hari ini adalah hasil usaha semua warganya yang telah menunjukkan komitmen, dedikasi dan integriti serta semangat bekerja secara pasukan untuk menghasilkan prestasi kerja yang cemerlang. Ini terbukti apabila JUPEM telah berjaya menerima Anugerah Kecemerlangan Pengurusan Kewangan Indeks Akauntabiliti Jabatan Audit Negara Tahun 2009 pada Hari Audit Se-Malaysia 2010 baru-baru ini. Tahniah dan Syabas kepada JUPEM atas kejayaan ini.

Kementerian memang menggalakkan setiap Jabatan termasuk JUPEM untuk memantapkan lagi sistem penyampaian masing-masing dengan menggunakan teknologi terkini. Ke arah inilah sistem e-Kadaster dilancarkan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri telah diwujudkan. Sistem ini merupakan salah satu yang terkini dan termaju dalam bidang ukur kadaster yang mengoptimumkan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan satelit.

Sistem e-Kadaster merupakan salah satu projek e-government yang berjaya dilaksanakan oleh JUPEM dengan kos keseluruhan bernilai RM287 juta. Ia telah beroperasi sepenuhnya di seluruh negeri di Semenanjung Malaysia dan WP Labuan mulai 1 Mei 2010 yang lalu. Sistem ini menggunakan kemudahan teknologi wireless broadband, ICT, Geographical Information System (GIS), Global Navigation Satelite System dan sistem ukur terkini bertujuan untuk mempercepatkan dan memantapkan lagi sistem penyampaian Ukur Kadaster Negara.

Dengan pelaksanaan sistem e-Kadaster ini, proses pengukuran dipadang dan penyediaan pelan hakmilik tanah dapat dipercepatkan dari dua (2) tahun sebelum ini kepada dua (2) bulan atau kurang. Sehingga kini, JUPEM telah mewujudkan 7.3 juta lot tanah yang disimpan di dalam Pangkalan Data Ukur Kadaster dan Pemetaan Berdigit Kebangsaan (atau NDCDB - National Digital Cadastral Database) dan boleh diakses untuk pelbagai perancangan gunatanah dan pembangunan negara.

Ketika ini projek e-Kadaster telah diintegrasikan dengan projek eTanah di bawah Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan bagi melengkapkan proses pengeluaran hak milik tanah secara bersepadu di antara pejabat ukur dan pejabat tanah di Pulau Pinang dan akan diperluaskan ke negeri-negeri lain.

Harapan saya agar JUPEM untuk terus berusaha untuk meningkatkan keupayaan teknologinya dengan matlamat untuk menjadi sebuah badan badan yang terunggul dalam bidang pengukuran dan pemetaan serta dalam pembekalan data geospatial.

No comments: